PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pouhý rok od vypuštění znamenitého speed/powermetalového zápisu „Trapped!“ se v létě 1993 s předcházejícími dvanácti měsíci sešel a už tu byli němečtí nezmaři RAGE zase. Úplně je vidím. Nadskakující vzrušením, adrenalin pomalu stříkající až z uší a totálně nadržení na vydání nové řadové nahrávky, jako kdyby právě prodělali dlouhý, pětiletý studiový půst. Opak byl však pravdou - album „The Missing Link“ bylo od roku 1986 již sedmým v pořadí, což byl jev skutečně méně vídaný, obzvláště, když kovovou kvalitou na velmi vysoké úrovni se mohlo pochlubit i všech šest (respektive sedm, budeme-li počítat i předobdobí AVENGER) jeho dosavadních předchůdců.
RAGE jako kdyby se v té době vezli na mimořádně dlouhé inspirativní skluzavce, která ne a ne skončit, zatímco tempo se stávalo závratnějším a závratnějším. Tomu by ostatně odpovídala i malinko temnější a dravější příchuť „The Missing Link“, která se v porovnání s rok starými událostmi zdá být poněkud silovější, rychlejší a zkrátka jakoby ještě více „metalová“.
Výrazové prostředky skupiny byly ovšem bez ohledu na to již dávno jasně dány a Peter „Peavy“ Wagner by proto musel být blázen, kdyby chtěl na výkonu své tříhlavé metalové mašiny něco měnit. Chris Efthimiadis vládl své soupravě jistou a rytmicky vynalézavou rukou, Manni Schmidt na tom byl se svými šesti strunami prakticky totožně a vodopád nápadů, který se spolu s charismatickým zpěvem hrnul ze strojvůdce Peavyho, byl ještě stále velice živnou půdou pro ty nejoslavnější hudebně publicistické komentáře.
„Like A Firestorm, That Burns The Ground You´re Standing On, We´ll Feed The Firestorm“ („Firestorm“)
Každý slavný otvírák do jisté míry definuje příslušné album a nejinak tomu bylo i u „The Missing Link“, byť zde se situace drobně komplikovala v tom smyslu, že právě takové otvíráky zde byly hned dva. Jednak právě citovaná „Firestorm“, jednak v těsném závěsu za ní „Nevermore“, a obě ukazující kapelu v tak fantastickém autorském rozpoložení, že už to snad ani objektivně není možné lépe zvládnout. Mistrovské riffy, skvělá sóla, nezapomenutelný refrén a důraz jako rána pověstným Thorovým kladivem.
Ani dál však na albu nezbyl prostor pro jakékoliv hluché místo. Kam nakouknete, vyřítí se na vás originální RAGE, doširoka se rozhánějící pevně uchopenou powermetalovou kosou, jejímuž ostrému a lesklému břitu neunikne ani ten nejmenší klásek vaší pozornosti. Svižné skladby typu „Refuge“, „From The Underworld“ či „Raw Cares“ bijí na poplach jako zvony v poctivém thrillerovém bijáku, a ty pomalejší, střednětempé jako „The Pit And The Pendulum“, „Certain Days“ nebo titulní „The Missing Link“, zase koušou jako pomstychtivě naladěná zápřednice jedovatá. Není úniku, a když, tak jen zpět na samotný začátek alba, aby si to člověk celé mohl přehrát ještě jednou a znovu a znovu a... znovu.
Budeme-li zkrátka hledat alespoň nějakou drobnou kaňku na kráse „chybějícího článku“, nenajdeme ji. A jestli přece ano, pak nebude mít nic společného s jeho hudebním obsahem, ale s tím, co následovalo po vydání alba - to se totiž stalo labutí písní Manniho Schmidta, s jehož odchodem, bohužel, skončila jedna z nejslavnějších etap v dějinách metalového tělesa RAGE. Těm však ještě naštěstí není úplný konec (příští rok kapela rozjede oslavy třiceti let existence), takže se stále můžeme na leccos těšit a třeba se dočkáme i alba podobně silného, jako bylo právě „The Missing Link“. Kdo ví, cesty heavymetalového páně jsou přece jen nevyzpytatelné...
Mimořádně dlouhá inspirativní skluzavka dovedla RAGE v roce 1993 k albu „The Missing Link“ a zase jednou to byla VIP prvotřídní práce mistrů speed/power metalového řemesla.
Peter "Peavy" Wagner
- zpěv, baskytara
Manni Schmidt
- kytara
Chris Ephthimiadis
- bicí
1. Firestorm
2. Nevermore
3. Refuge
4. The Pit And The Pendulum
5. From The Underworld
6. Certain Days
7. Who Dares
8. Wake Me When I'm Dead
9. Lost In The Ice
10. Her Diary's Black Pages
11. The Missing Link
12. Raw Caress
Resurrection Day (2021)
Wings Of Rage (2020)
Seasons Of The Black (2017)
The Devil Strikes Again (2016)
21 (2012)
Strings To A Web (2010)
Carved In Stone (2008)
Full Moon in St.Petersburg (Live CD, DVD) (2007)
Speak Of The Dead (2006)
From The Cradle To The Stage (Best Of) (2004)
Soundchaser (2003)
Unity (2002)
Welcome To The Other Side (2001)
Ghosts (1999)
XIII. (1998)
End Of All Days (1996)
Lingua Mortis (1996)
Black In Mind (1995)
10 Years In Rage (1994)
The Missing Link (1993)
Beyond The Wall (EP) (1992)
Trapped! (1992)
Extended Power (EP) (1991)
Reflections Of A Shadow (1990)
Secrets In A Weird World (1989)
Perfect Man (1988)
Execution Guaranteed (1987)
Reign Of Fear (1986)
Prayers Of Steel (jako AVENGER) (1985)
Datum vydání: Sobota, 21. srpna 1993
Vydavatel: Noise Records
Stopáž: 59:11
Produkce: Sven Conquest
Studio: Nord Bremen
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.